Passipoularidou’s Weblog

Ιανουαρίου 7, 2013

Η Δημιουργία

Filed under: Uncategorized — passipoularidou @ 5:26 μμ

 

Filiafabulae Sofia….:

O άνθρωπος πολλές φορές, κατειλημμένος από ένα αίσθημα υψαυχένειας, θέτει τον εαυτό του από τη θέση του δημιουργήματος σε αυτήν του δημιουργού. Δημιουργεί ζωή αλλά με περισσή ευκολία την καταστρέφει. Νιώθει πως μπορεί να επιβληθεί σε όλα τα όντα καθώς και να αψηφήσει τους νόμους της φύσης, επειδή είναι το μοναδικό όν που έχει βούληση, νόηση και γλώσσα. Απόρροια όλων αυτών; Η ύβρις! Παρουσιάζει δηλαδή μία συμπεριφορά με την οποία επιχειρεί να υπερβεί τη θνητή φύση του και να εξομοιωθεί με τους δημιουργούς! Ευλόγως ακολουθεί η τίσις (τιμωρία) από μέρους τους, προσπαθώντας να νουθετήσουν τον άνθρωπο, έτσι ώστε να μην ξεπερνά όχι τα όρια, αλλά τα όρια των δυνατοτήτων του, να μην χρησιμοποιεί με άδικο τρόπο,ιδιοτελή κι αφειδώς την δύναμή του. Αυτό συνέβη και τον καιρό που ο Προμηθέας, ως υποστηρικτής των ανθρώπων, αποφάσισε να κλέψει την φωτιά από τους θεούς και να τους την παραδώσει, καθώς ο αδερφός του Επιμηθέας είχε ξεχάσει να τους προικίσει με το ο,τιδήποτε, όπως έκανε με τα άλλα δημιουργήματα, αφήνοντάς τους γυμνούς και απροστάτευτους. Αυτό το δώρο όμως, έφερε και την αλαζονεία στο ανθρώπινο γένος κάνοντας τους να νιώθουν ισάξιοι των θεών κι έτσι άρχισαν να επιδίδονται σε άλογες πράξεις χρησιμοποιώντας αθέμιτα μέσα. Ο Δίας βλέποντάς τα όλα αυτά αποφάσισε να καταστρέψει το γένος των ανθρώπων ρίχνοντας κατακλυσμό και συνάμα με το νερό να εξαγνίσει τον κόσμο για να ‘’γεννηθεί’’ ένας άλλος πιο ‘’καθαρός΄΄.
Ο κατακλυσμός του Δευκαλίωνα, ( κατά μια εκδοχή, το όνομά του προέρχεται από τη σύνθεση των λέξεων «δεύκος», παραλλαγή του «γλεύκος», που σημαίνει γλυκός, και «ἁλιεύς», ψαράς. Κατά μια άλλη άποψη προέρχεται από το «Δευς» <Ζευς και το «καλίων» δηλαδή αυτός που έχει το κάλλος του Διός), είχε αιτία τον θυμό του Δία με τους ασεβείς γιους του Λυκάονα, γιου του Πελασγού. Όταν στον Όλυμπο έφτασε είδηση για τα εγκλήματα που διέπραξαν, ο Δίας τους επισκέφθηκε αυτοπροσώπως μεταμφιεσμένος σε φτωχό ταξιδιώτη. Αυτοί είχαν το θράσος να του προσφέρουν μαγειρίτσα ανακατεύοντας τα σπλάχνα του αδερφού τους Νύκτιμου με τα εντόσθια αρνιών και κατσικιών που περιείχε η σούπα. Ο Δίας όμως, δεν εξαπατήθηκε, αναποδογύριε το τραπέζι όπου είχε παρατεθεί το φρικαλέο γεύμα- ύστερα από αυτό η τοποθεσία έγινε γνωστή ως Τραπεζούς (Αρκαδίας)- και τους μεταμόρφωσε όλους σε λύκους εκτός από τον Νύκτιμο, που τον επανέφερε στην ζωή. Με την επιστροφή του στον Όλυμπο, αηδιασμένος ο Δίας εξαπέλυσε μεγάλο κατακλυσμό στη γη με τον σκοπό να εξαλείψει ακέρια την ανθρώπινη φυλή. Αλλά ο Δευκαλίων, βασιλιάς της Φθίας, ειδοποιημένος από τον πατέρα του Προμηθέα, τον Τιτάνα, που τον είχε επισκεφθεί στον Καύκασο, ναυπήγησε κιβωτό, την γέμισε εφόδια κι επιβιβάστηκε μαζί με την σύζυγό του την Πύρρα, κόρη του Επιμηθέα. Ολόκληρος ο κόσμος πλημμύρισε εκτός από μερικές βουνοκορφές και φάνηκε ότι όλα τα θνητά πλάσματα είχαν αφανιστεί. Μετά από εννιά μέρες τα νερά υποχώρησαν κι η κιβωτός πήγε κι άραξε στο όρος Παρνασσό ή στο όρος Αίτνα, ή στο όρος Άθω, ή στο όρος Όθρυ στη Θασσαλία. Λέγεται ότι ο Δευκαλίων βεβαιώθηκε στέλνοντας ένα περιστέρι σε εξερευνητική πτήση. Ο Δευκαλίων και η Πύρρα αποβιβάστηκαν, προσέφεραν θυσία στον Δία και προσευχήθηκαν στο ιερό της Θέμιδος, κοντά στον ποταμό Κηφισό, ικετεύοντας ταπεινά για την αναβίωση του ανθρώπινου είδους. Η Θέμις παρουσιάστηκε αυτοπροσώπως και τους είπε:
-Σκεπάστε τα κεφάλια σας και ρίξτε πίσω σας τα κόκαλα της μητέρας σας! 
Τότε ο Δευκαλίων και η Πύρρρα αποφάσισαν ότι η Τιτανίδα εννοούσε την Μητέρα-Γη, που τα κόκαλά της ήταν οι πέτρες που κείτονταν στην όχθη του ποταμού. Γι’αυτό, σκύβοντας με σκεπαμένα τα κεφάλια τους, μάζεψαν πέτρες και τις έριξαν πάνω από τους ώμους τους. Οι πέτρες αυτές έγιναν άνδρες ή γυναίκες, ανάλογα με το ποιός τις είχε πιάσει, ο Δευκαλίων ή η Πύρρα. Έτσι το ανθρώπινο είδος αναβίωσε και έκτοτε λαός και πέτρα (λάας) είναι εν πολλοίς η ίδια λέξη σε πολλές γλώσσες.
Εκτός από τα παιδιά που γεννήθηκαν από τις πέτρες που πέταξαν, η Πύρρα και ο Δευκαλίων γέννησαν τον Αμφικτύονα, ο οποίος περιποιήθηκε τον Διόνυσο και ήταν ο πρώτος άνθρωπος που ανακάτεψε κρασί με νερό,την Πρωτογένεια, τη Μελανθώ, η οποία ζευγάρωσε με τον θεό Ποσειδώνα, ο οποίος είχε πάρει τη μορφή δελφινιού, και γέννησε τον Δελφό. Τον Πρόνοο, τον Μαραθώνιο, την Πανδώρα τη νεότερη και τη Νύμφη Θυία, η οποία κατά την παράδοση ήταν η πρώτη ιέρεια του Διονύσου στους Δελφούς. Το ίδιο το όνομα «Θυία» προέρχεται από το αρχαίο ρήμα θύω = θυσιάζω ή θυμιάζω, καθώς η Θυία ήταν η πρώτη που θυσίασε στον Διόνυσο. Η Θυία ήταν μητέρα του Μάγνητα, τον οποίο απέκτησε από τον Δία. Από τον Δία απέκτησε επίσης και τον Μακεδόνα ή Μακεδνό. Αλλά ο πρεσβύτερος και σπουδαιότερος γιος του Δευκαλίωνα ήταν ο Έλλην. Ο Έλληνας (προέρχεται από το συσχετισμό της ρίζας Σελ* και της λέξης «λάας»,οπότε σημαίνει λαμπερή πέτρα) αποδείχτηκε πιο καρπερός από τα αδέλφια του, μιας κι έγινε ο γενάρχης όλων των Ελλήνων. Νυμφεύθηκε τη νύμφη Ορσηίδα και απέκτησε τον Αίολο, τον Δώρο και τον Ξούθο. Ο Αίολος επρόκειτο να γίνει ο γενάρχης των Αιολέων και ο Δώρος των Δωριέων. Ο Ξούθος με τη γυναίκα του, την Κρέουσα, απέκτησαν τον Ίωνα και τον Αχαιό, τους γενάρχες των Ιώνων και των Αχαιών αντίστοιχα. Όπως, λοιπόν, προκύπτει από τη Μυθολογία, όλα τα αρχαία ελληνικά φύλα είχαν κοινή καταγωγή, τον Έλληνα και μια Νύμφη. Τα παιδιά του Έλληνα, οι Έλληνες, διατήρησαν μια κοινή γλώσσα και θρησκεία, οι οποίες, όπως μας επιτρέπει η Μυθολογία να υποθέσουμε, κρύβουν μέσα τους τα ίχνη του μαγικού κόσμου των Νυμφών… Το καινούριο γένος όμως, που δημιουργήθηκε εξελίχθηκε σε ‘’λαμπερό’’ όπως ακριβώς δηλώνει και το όνομά του ή υπέπεσε στα ίδια ακριβώς ατοπήματα με το προηγούμενο; Μήπως τελικά είναι στην φύση του ανθρώπου να υπερεκτιμά την δύναμή του και να επιβάλλεται θεωρώντας τον εαυτό του τον απόλυτο δημιουργό;

 — with Filiafabulae Sofia.

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Φτιάξε δωρεάν site ή blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: