Passipoularidou’s Weblog

Ιανουαρίου 7, 2013

Ιξίονας / Ixion

Filed under: Uncategorized — passipoularidou @ 5:19 μμ

 

 ~ Angelina Pateli (bilingual)

Ιξίονας / Ixion

– Ο Ιξίονας, θεσσαλός ήρωας, γιος του Φλεγύα και πατέρας του Πειρίθου. Ήταν βασιλιάς των Λαπιθών. Κατά την ελληνική μυθολογία διέπραξε την πρώτη ανθρωποκτονία, αφού έστησε παγίδα στον πεθερό του Ηιονέα. Το έγκλημά του τον κατέστησε μιαρό με αποτελέσμα τον κοινωνικό του αποκλεισμό. Ο βασιλιάς των θεών τον λυπήθηκε και αποφάσισε να τον εξαγνίσει. Τον κάλεσε στον Όλυμπο όπου του προσέφερε αμβροσία και κατά συνέπεια την αθανασία. Ωστόσο, ο Ιξίονας επιθύμησε ερωτικά τη σύζυγο του θεού, Ήρα. Ο Δίας, προκειμένου να διαπιστώσει τις προθέσεις του Ιξίονα, έπλασε μια Νεφέλη με τη μορφή της Ήρας με την οποία και επλάγιασε ο ανόσιος φιλοξενούμενος. Ο βασιλιάς των θεών οργισμένος από την προσβλητική στάση και αγνωμοσύνη του θνητού, διέταξε να τον δέσουν σε έναν φλεγόμενο τροχό που θα κινούταν αέναα στο σύμπαν, Η αθανασία που είχε πρωτύτερα αποκτήσει ο Ιξίονας, κατέστησε την τιμωρία του για το δεύτερο παράπτωμά του τραγικότερη της πρώτης. 
Το όργανο της τιμωρίας του Ιξίονα, ο τροχός, σπάνια περιγράφεται. Κατά τον Σχολιαστή των “Φοινίκων” του Ευριπίδη (1185), ο τροχός αποτελούνταν από φλεγόμενες ακτίνες. Ο Απολλώνιος ο Ρόδιος (3,62) παραδίδει πως ο Ιξίονας συγκρατούνταν στον τροχό από χάλκινα δεσμά, ενώ κατά τον Βιργίλιο (Γεωργικά 3, 38 και Myth. Vat. I 14, II 106) από φίδια. Επίσης και πάλι κατά τον Βιργίλιο (Γεωργικά 4, 484) τον τροχό με τον Ιξίονα κατεδίωκαν δύο φίδια – σε σχέση ίσως με το πρώτο έγκλημα, καθώς η τιμωρία για την παρενόχληση της Ήρας ήταν ο αέναα σε κίνηση τροχός. 

Σκέψεις: Ίσως ο τροχός του Ιξίονα να αποτελεί παραπομπή στην ίυγγα, το ερωτικό όργανο της Αφροδίτης, εφόσον το έγκλημά του ήταν ερωτικής φύσεως. Επίσης στο μύθο του Ιξίονα μπορούμε να εφαρμόσουμε δύο από τα εργαλεία των μυθολόγων…functionalism (λειτουργία) και structuralism (δομή). Με το φακό του functionalism βλέπουμε τον τρόπο και τους κανόνες με τους οποίους λειτουργεί η φιλοξενία, είτε σε γήινο είτε σε θεϊκό επίπεδο, ενώ με το πρίσμα του structuralism αναγνωρίζουμε το δυαδικό ζέυγος (binary) αποδεκτή – μη αποδεκτή σχέση. 

– Ixion, hero from Thessaly, son of Phlegyas and father of Peirithoos, was the king of the Lapiths (the most ancient tribe of Thessaly, see modern Larissa and the surrounding area). According to Greek mythology, he committed the first man slaughter, since he lured his father in law, Eioneus, into a trap. The result of his crime was his social exclusion (common practice for anyone that committed a blood crime or blasphemous behavior). The king of Olympus, pitied him and decided to cleanse him from his crime. He accepted him in Olympus and offered him ambrosia and therefore immortality. However, Ixion was conquered by sexual desire for Hera, Zeus’ wife. Zeus, in order to be certain of Ixion’s intentions, made a Nephele (cloud) in the spitting image of Hera, with whom Ixion slept. The king of Gods, furious by the insulting behavior and ungratefulness of his guest, ordered his punishment. Ixion was tied on a flaming wheel that would be in constant movement across the universe. The immortality that was offered to him by Zeus, made his final punishment crueler than the first one. 
The wheel of his torture, is rarely described. According to the Scholiastes (commentator) of Euripides’ “Phoinikes” (Phoenician women, 1185) the wheel was made of flaming axles. Apollonius from Rhodes (3,62) says that Ixion was tied on the wheel by bronze tights, whilst Virgil (Georgics, 3,38 and Myth. Vat. I 14, II 106) mentions snakes instead. According to the latter (Georgics 4,484) Ixion’s wheel was chased by two snakes, probably related to his first crime. 

Thoughts: Maybe the wheel used in Ixion’s punishment is referring to the Iynx, the love instrument of Aphrodite, quite fitting as his crime was of a sexual nature. In the mythological episode of Ixion, we also have the ability to use two of the tools in a mythologist’s tool box, those of functionalism and structuralism. The first one helps us see and understand the rules, human or divine, of “philoxenia/xenia”, whilst the second offers the binary opposition of acceptable and not acceptable behavior (who is or is not available for desire). 

Απουλικός ελικωτός κρατήρας, Αγία Πετρούπολη, Ερμιτάζ, αρ. ευρ. 1717 = St. 424. Z. του Λούβρου Κ67, π. 310 π.Χ. 
Apulian helix crater, St Petersburgh, Hermitage, no 1717 = St. 424. 
Louvre K67 Painter, c. 310 B.C.

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Φτιάξε δωρεάν site ή blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: