Passipoularidou’s Weblog

Μαρτίου 31, 2013

Το μυστήριο της Ίσιδος και του Οσίριδος.

Filed under: Uncategorized — passipoularidou @ 7:35 μμ

Καλησπέρα σας φίλοι μου!!Την προηγούμενη εβδομάδα,καθώς χαζολογούσα σε ένα site έπεσε στα χέρια μου ένα ντοκιμαντέρ σχετικά με την αρχαία Αίγυπτο!Αυτό στάθηκε ικανό,να μου θυμίσει ότι όταν ήμουν μικρή με μάγευε απίστευτα η αρχαία Αίγυπτος και τώρα πλέον καταλαβαίνω γιατί διάλεξα να μπω και στο αντίστοιχο τμήμα!!Έχει κάτι το μαγικό η Αρχαιολογία αλλά και η Ιστορία!!Αποφάσισα λοιπόν γιατις επόμενες εβδομάδες,να ασχοληθώ διεξοδικά με την αρχαία αιγυπτιακή μυθολογία!Τουλάχιστον θα προσπαθήσω! 

Σκεφτόμουν να προχωρήσω και στον αποσυμβολισμό των μύθων αλλά δεν θα το κάνω!Μου αρέσει να αφήνω ένα μυστήριο να σας διατρέχει!Όποιος θέλει βέβαια,μπορεί να μου το ζητήσει και εγώ θα του τον στείλω! 

Για πάμε λοιπόν!!Σήμερα θα ξεκινήσω με τον μύθο του Οσίριδος! 

Μύθος:

Ενα από τα αρχαία μυστήρια, που επί χιλιάδες χρόνια εορταζόταν στην Αίγυπτο και λίγο πολύ παντού στην περιοχή της Μεσογείου, είναι το μυστήριο της Ίσιδος και του Οσίριδος.
Τα μυστήρια συνίσταντο ουσιαστικά στη δραματουργική ιερή αναπαράσταση που εόρταζαν κατά τακτές περιόδους, με βάση ένα αστρονομικό ημερολόγιο, στους περιβόλους των ναών, όπου και επαναλάμβαναν το δράμα της μεταστοιχειώσεως ενός ανθρώπου σε Θεό, μέσω του μυστικιστικού θανάτου.
Η πιο σημαντική πηγή αυτού του μύθου, απαρτίζεται από κείμενα χαραγμένα στις πυραμίδες, που ανάγονται στην πέμπτη και έκτη δυναστεία. 

Ο Όσιρις ήταν ο πρωτότοκος γιός του θεού Γκέμπ (Γη) και της θεάς Νούτ (Ουρανός). Γεννήθηκε στις Θήβες της Άνω Αιγύπτου, εκεί όπου γεννήθηκαν και τα άλλα τρία αδέλφια του η Ίσιδα, ο Σετ και η Νέφθυς.
Ο Όσιρις διακρίθηκε από τα άλλα αδέλφια του. Ήταν ωραιότερος, ψηλότερος και ιδιαίτερα μελαχρινός. Διαδέχτηκε δε τον πατέρα του στο θρόνο της Αιγύπτου όταν αυτός πέθανε και παντρεύτηκε τη αδελφή του Ίσιδα. Τα κατήγορήματά του είναι φωτεινά, ηλιακά και ακτινοβόλα, υποδηλώνοντας την σταθερότητα, την κεντρικότητα, το ακλόνητο, την δύναμη και την λάμψη.
Ο Όσιρις έφερε στην Αίγυπτο τον πολιτισμό. Ως Φαραώ κατήργησε την ανθρωποφαγία, μετέτρεψε το νομαδικό βίο σε μόνιμη εγκατάσταση, εκπαίδευσε τους υπηκόους του στην τέχνη της κατασκευής γεωργικών εργαλείων για την καλλιέργεια της γης, την παραγωγή σιταριού και σταφυλιών, με σκοπό να τους εξοικειώσει στην κατασκευή των απαραιτήτων για τη διατροφή τους όπως άρτο, οίνο και ζύθο. Έδωσε δε στους ανθρώπους οδηγίες επί της μουσικής, της αρχιτεκτονικής!
Εισήγαγε τη λατρεία των Θεών, σμίλεψε τις πρώτες εικόνες, ίδρυσε πόλεις και νομοθέτησε δίκαιους νόμους για τους πολίτες τους.
Για όλες αυτές του τις πράξεις εισέπραξε και την επωνυμία Ούνοφρις (=ο καλός).
Πραγματοποιώντας όλα αυτά τα σχέδια στην Αίγυπτο, αποφάσισε να μεταδώσει τον πολιτισμό και στον υπόλοιπο κόσμο. Παίρνοντας για συνοδεία του τον Θωθ (Θεό της Σελήνης στις αρχέγονες περιόδους του Αιγυπτιακού πολιτισμού), τον Άνουβι (γιο του από την αδελφή του Νέφθυς) και τον Οφόι ξεκίνησε ένα μεγάλο ταξίδι για να εκπολιτίσει την Ασία.
Προσεταιριζόταν τη μια πόλη μετά την άλλη με οδηγό του την δικαιοσύνη και όπλο την πραότητα. Όταν πλέον επέστρεψε στην Αίγυπτο είχε μεταδώσει τον πολιτισμό από όπου πέρασε.
Το βασίλειό του κατά την διάρκεια της απουσίας του δεν είχε μείνει ακέφαλο. Η Ίσιδα τον αντικατέστησε επάξια σα να κυβερνούσε ο ίδιος.
Ενώ βασίλευε σε μια ευτυχισμένη Αίγυπτο, ο αδελφός του Σετ, ο οποίος είχε τα ακριβώς αντίθετα χαρακτηριστικά από τον Όσιρι,δηλαδή ήταν σκλάβος του φθόνου, της αλαζονείας, της πλεονεξίας, συμβολίζοντας έτσι τη βαρβαρότητα και τον πόλεμο,υποστηριζόμενος από μια σπείρα συνωμοτών, τον συνέλαβε, τον φόνευσε και τον πέταξε στο Νείλο. Με την πάροδο του χρόνου, ο μύθος εμπλουτίσθηκε με διάφορες εκδοχές που προέρχονταν προφανώς από την προφορική παράδοση, η οποία αναφέρεται κυρίως από τον Πλούταρχο, ο οποίος την αναζήτησε στους διαφόρους ναούς της Αιγύπτου.

Σύμφωνα με μια τέτοια πηγή, για την επιστροφή του ο αδελφός του Σετ, οργάνωσε στη Μέμφιδα ένα μεγάλο συμπόσιο με απώτερο σκοπό να τον σκοτώσει και να πάρει το θρόνο του. Έχοντας οργανώσει το σχέδιο με 72 ακόμα συνωμότες, κατά τη διάρκεια του δείπνου, μετά από διάφορες σπονδές, ο Σετ διέταξε να τοποθετηθεί μπροστά από τους συνδαιτημόνες μια πανέμορφη κατεργασμένη σαρκοφάγος από ξύλο κέδρου, αναγγέλοντας ότι θα την προσέφερε σ’ αυτόν από τους παρόντες ο οποίος, πλαγιάζοντας μέσα της, θα την γέμιζε πλήρως με το σώμα του.
Όλοι δοκίμαζαν, αλλά αποτύγχαναν, παρότρυναν δε τον Όσιρι να δοκιμάσει κι αυτός. Ο Όσιρις μην μπορώντας να υποψιαστεί τη συνομωσία του αδελφού του μπήκε στο κιβώτιο. Η σαρκοφάγος είχε φτιαχτεί στα ακριβή μέτρα του Οσίριδος, κατά τρόπο ώστε, ευθύς μόλις μπήκε μέσα της, ο Σετ κάρφωσε επάνω της το κάλυμμα και αμέσως μετά διέταξε να ριφθεί η σαρκοφάγος που περιείχε τον Όσιρι, μέσα στα νερά του Νείλου, που την μετέφεραν ως την θάλασσα.
Το ρεύμα του ποταμού το έφερε στις ακτές της Φοινίκης,στη γη που ονομαζόταν Βύβλος ,στη ρίζα μιας μυρίκης, η οποία μεγάλωσε πολύ γρήγορα και το ενσωμάτωσε στον κορμό της. Όταν ο βασιλιάς της περιοχής, Μαλκάντρο, έριξε το δέντρο για να κατασκευάσει μια στήλη καθώς ήθελε να την θέσει ως σημείο ενάρξεως του εδάφους του βασιλείου του, άρχισε να αναδύεται ένα υπέροχο άρωμα, στοιχείο το οποίο έκανε την Ίσιδα να καταλάβει πως εκεί βρισκόταν ο Όσιρις. Η Ισιδα έκλεψε την στήλη και έβγαλε από μέσα της το σώμα του Οσίριδος, το οποίο μετέφερε στην Αίγυπτο κρύβοντάς τον από τη μανία του Σετ, αφού πρώτα χρησιμοποιώντας τη μαγεία γονιμοποιήθηκε από το νεκρό Όσιρι και έφερε αργότερα στη ζωή το γιο τους Ώρο.
Μια άλλη εκδοχή του μύθου, οφειλόμενη κι αυτή στην προφορική παράδοση θέλει το Σετ κυνηγώντας μια μέρα να βρίσκει τυχαία το κουτί-φέρετρο του Όσιρι και για να απαλλαγεί μια και καλή από αυτόν, να τον διαμελίζει σε 7 ή 14 κομμάτια και να τα σκορπάει στους τέσσερις ανέμους.

Η Ίσιδα η χήρα, διάνυσε την Χώρα κατά μήκος και κατά πλάτος, και κατόρθωσε να ξαναβρεί 13 από τα 14 τεμάχια του συζύγου της εκτός από το φαλλό, τον οποίο ο μύθος θέλει να τον έφαγε το ψάρι οξύρρυγχος. Με τη βοήθεια της αδελφής της Νέφθυς, του Άνουβι και του Θωθ και χρησιμοποιώντας για άλλη μια φορά μαγεία, ανασυνέθεσε τέλεια τα μέλη του Όσιρι και, αναλαμβάνοντας την μορφή ενός γύπα, στάθηκε από πάνω του και, με μαγικά έργα, κινώντας τα φτερά της, προσέλκυσε μέσα από το σώμα το σπέρμα με το οποίο έμεινε έγκυος φέροντας στον κόσμο τον Ώρο. Τέλος τον επανέφερε στη ζωή κάνοντάς τον αθάνατο. Εκείνος εμφανίστηκε με τη σειρά του στο δικαστήριο των θεών, υπό την προεδρία του Γκεμπ και απαλλάχτηκε από τις κατηγορίες του Σετ εναντίον του.

Αναστημένος πλέον και ενώ μπορούσε να επανακτήσει τον θρόνο του στην Αίγυπτο, αποσύρθηκε στα Ηλύσια Πεδία όπου υποδεχόταν τις ψυχές των δικαίων και βασίλευε επί των νεκρών. Εν τω μεταξύ, ο Σετ ολοκλήρωσε το ιερόσυλο έργο του, σφετεριζόμενος τον θρόνο της Αιγύπτου.

Για να γλυτώσει το νεογέννητο μωρό της από την οργή του Σετ, η Ισιδα κρύφτηκε στους βάλτους, όπου ανάθρεψε τον Ώρο, τον εκδικητή του πατέρα του.

Ο Ώρος όταν έφτασε σε ηλικία που μπορούσε να πολεμήσει, προετοιμάστηκε για τον πόλεμο εναντίον του Σετ. Ο πόλεμος κράτησε χρόνια μέχρι που επενέβη ο Θώθ, βασιλιάς της Σοφίας και της μαγικής τέχνης, ο οποίος χώρισε την Αίγυπτο σε δύο κομμάτια και έδωσε την Κάτω Αίγυπτο (γόνιμο έδαφος) στον Ώρο και την Άνω Αίγυπτο (έρημο) στο Σετ.

Να και μια ενδιαφέρουσα αναφορά που βρήκα για την Ίσιδα στη Βικιπαίδεια!

Σε όλο το αιγυπτιακό μυθολογικό σώμα το σχετικό με την Ίσιδα αναφέρεται η δύναμη της μαγείας της θεάς, καθώς μπορούσε να επηρεάζει ακόμη και τους ίδιους τους θεούς. Ως απλή θεραπαινίς του Ρα φέρεται ότι εξανάγκασε τον μεγάλο ηλιακό θεό να της αποκαλύψει το μυστικό του όνομα. Επωφελούμενη από το γεγονός ότι ο θεός-Ήλιος είχε γεράσει πολύ -τόσο που το σάλιο του έτρεχε συνεχώς από τα τρεμάμενα χείλη του- κατασκεύασε, με το χώμα που είχε διαποτιστεί από τον θεϊκό σίελο ένα δηλητηριώδες φίδι και το τοποθέτησε στο δρόμο, από όπου περνούσε ο Ρα.
Ανίκανος να γιατρευτεί από το δηλητηριώδες και οδυνηρό δάγκωμα ενός άγνωστου φιδιού, ο Ρα κατέφυγε στα γιατροσόφια της Ίσιδας. Εκείνη δέχθηκε να εξουδετερώσει το δηλητήριο, με την προϋπόθεση ότι ο Ρα θα της αποκάλυπτε το πραγματικό του όνομα, διαβιβάζοντάς το εν αγνοία των άλλων θεών, από το σώμα του στο σώμα της θεάς. Η γνώση του πραγματικού ονόματος του Ρα εξασφάλιζε τη μαγική επιρροή της Ίσιδας πάνω στον θεό και φυσικά την παράδοση του θρόνου στον Όσιρι!!

Στον πίνακα: αριστερά η Ίσιδα που κρατάει τον Ώρο,για άλλους είναι ο Θεός Ρα(;) και δίπλα ο Όσιρις! 

My quote: “Monsters are real,ghost are real too.They live inside us and sometimes,they win!”
-Stephen King-

Ελπίζω να σας τύλιξα με ένα πέπλο μυστηρίου που θα κάνει τα όνειρα σας να γεμίσουν με περίσσεια φαντασία!!

Καλό βράδυ να ‘χετε!🙂

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Φτιάξε δωρεάν site ή blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: