Passipoularidou’s Weblog

Αυγούστου 15, 2014

ΕΚΑΤΟΝΤΑΠΥΛΙΑΝΗ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ

Filed under: Uncategorized — passipoularidou @ 12:31 μμ
 

ΕΚΑΤΟΝΤΑΠΥΛΙΑΝΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ

BY ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ  


Γιορτάζει η Εκατονταπυλιανή της Πάρου και της αφιερώνουμε τα παρακάτω ιστορικά. Η φωτογραφία είναι του Θανάση Καλαϊτζίδη εραστή των γωνιών της ομορφιάς και δείχνει την εξωτερική μορφή του Βαπτιστηρίου, έργου του 4ου αιώνα μ.Χ. Τα περιληπτικά ιστορικά είναι και για τους φίλους εραστές της Ιστορίας και ιδιαίτερα για όσους ασκούν κριτική στον τρόπο που διδάσκεται η Ιστορία στο σχολείο που μας δίνει παπαγάλους και όχι ικανούς να μπουν στα μυστήρια των παλιών εποχών.

ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΑΤΟΝΤΑΠΥΛΙΑΝΗΣ
Η Εκατονταπυλιανή της Πάρου χτίζεται στα χρόνια του Ιουστινιανού, τον 6ο αιώνα μ.Χ. Κατά τον 4ο αιώνα είχαν κατασκευαστεί από μάρμαρα αρχαίων κτισμάτων το Βαπτιστήριο και ο ναός του Αγίου Νικολάου. Ανάμεσά τους ανεγείρεται μετά ξυλόστεγος ναός, ο οποίος σταδιακά θα λάβει τη σημερινή του μορφή στα χρόνια του Ιουστινιανού. Στη θέση αυτή ήταν ο χώρος του Γυμνασίου της αρχαίας Πάρου με τους 40.000 κατοίκους. Τα μάρμαρα του σύνθρονου μεταφέρθηκαν από το αρχαίο θέατρο, του οποίου η θέση δεν έχει ακόμα βρεθεί. Η παράδοση θέλει να χτίζεται η Εκατονταπυλιανή από τάμα που είχε κάνει η αγία Ελένη, όταν σώθηκε στις θάλασσές μας στο ταξίδι προς τους αγίους τόπους. Ο λαμπρός αυτός ναός έχει χαρακτηριστεί ως αγία Σοφία του Αιγαίου. Δεν είναι μόνο η εποχή, αλλά και η αρχιτεκτονική της αξία.
Η πολιτική του Ιουστινιανού και των διαδόχων του είναι η στερέωση του κράτους με βάσεις τη νέα θρησκεία και τη θάλασσα του Αιγαίου. Χτίζονται λοιπόν στα νησιά μεγάλες εκκλησίες και αναπτύσσεται σπουδαία οικοδομική δραστηριότητα. Στην Πάρο υπάρχουν έτοιμα μάρμαρα από τους αρχαίους ναούς και τα κτίσματα. Λειτουργούν λατομεία πέτρας, βιοτεχνίες ασβέστη και αναπτύσσεται εμπορική θαλάσσια δραστηριότητα για μεταφορά άλλων απαραίτητων υλικών για τις κατασκευές. Τα λατομεία μαρμάρου σε λίγο θα πέσουν σε μαρασμό, καθώς η νέα θρησκεία αποστρέφεται τα αγάλματα.
Ο 6ος αιώνας είναι η εποχή του Ιουστινιανού και του λαμπρότερου μνημείου της ορθόδοξης αρχιτεκτονικής, του ναού της αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη. Γίνονται μεγάλα έργα και ακμάζει η διοίκηση, η νομοθεσίας και η τέχνη.
Μετά το σεισμό του 515 μ.Χ. αρχίζει να οικοδομείται η μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, που απ’ το 1309 μέχρι το 1523 μεταμορφώνεται σε ισχυρό οχυρό με σημαντικό ρόλο εξαιτίας της ταραγμένης εποχής. Οικοδομείται η Τσιτσέν Ιτζά στο Γιουκατάν του Μεξικού, πόλη των Μάγια. Εκεί αργότερα έχτισαν το ναό του θεού Κουκουλκάν στο κέντρο των τεσσάρων εποχών.
Γεννιέται ο Μωάμεθ και ένα αιώνα μετά πλήθη Αράβων ξεχύνονται να καταλάβουν τον κόσμο στο όνομά του.
Ας δούμε τώρα περιληπτικά τα γεγονότα 100 χρόνια πριν και 100 χρόνια μετά την Εκατονταπυλιανή και την αγία Σοφία.

100 χρόνια πριν, 5ος αιώνας: Ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ιουλιανός ο Παραβάτης ή Αποστάτης (361-363) έχει πια πεθάνει και ο Θεοδόσιος έχει ήδη (379-395) επιβάλει και πάλι τον χριστιανισμό ως επίσημη και μοναδική κρατική θρησκεία. Η ειδωλολατρεία (οι θεοί του δωδεκάθεου) ονομάστηκαν «εθνική δεισιδαιμονία» και καταργήθηκαν οι γιορτές, ακόμα και οι ολυμπιακοί αγώνες! Ο 5ος αιώνας είναι εποχή των αιρέσεων και αναστάτωσης της εκκλησίας (μονοφυσιτισμός, νεστοριανισμός). Ο αυτοκράτορας Ζήνων και ο πατριάρχης Ακάκιος προσπάθησαν να συμβιβάσουν τα πράγματα χωρίς επιτυχία και εδώ έχουμε το πρώτο σχίσμα ανάμεσα στις εκκλησίες της Ρώμης (πάπας) και της Κωνσταντινούπολης (πατριάρχης).
Το δυτικό ρωμαϊκό κράτος καταλύεται στο τέλος του 5ου μ. Χ. αιώνα και ιδρύονται Γερμανικά βασίλεια. Πρώτος κάνει την εμφάνισή του στη Ρώμη ο Αλάριχος, βασιλιάς των Γότθων το 410. Λίγο αργότερα ο Αττίλας, βασιλιάς των Ούνων, φτάνει το 444 μέχρι τη Ρώμη και απωθείται στα Καταλαυνικά Πεδία. Το 476 εκθρονίζεται ο τελευταίος αυτοκράτορας της Ρώμης Ρωμύλος Αυγουστύλος και αυτοανακηρύσσεται βασιλιάς των Γερμανών στην Ιταλία ο Οδόακρος. Οι Οστρογότθοι με το Θεοδώριχο φτάνουν στην Ιταλία δολοφονούν τον Οδόακρο και κάνουν έδρα του βασιλείου τους τη Ραβέννα. Τον 4ο και 5ο αιώνα γίνεται επεξεργασία της ουσίας του Χριστιανικού δόγματος από επιφανείς θεολόγους (Ιερώνυμος και Αυγουστίνος). Σπουδαίο έργο της εποχής είναι τα αγάλματα στα Νησιά του Πάσχα, μεταξύ Χιλής-Αϊτής (400-800 μ.Χ.). Το μεγαλύτερο, «ο γίγαντας», έχει ύψος 22 μέτρα.

100 χρόνια μετά, 7ος αιώνας: Εποχή του Ηρακλείου και των διαδόχων του στο Βυζάντιο. Το ανατολικό ρωμαϊκό κράτος μεταμορφώνεται και εξελληνίζεται. Αγώνες κατά των Περσών, των Αβάρων και των Αράβων. Χρόνια της σύνθεσης του Ακάθιστου Ύμνου.
Οι Άραβες εξορμούν με το κήρυγμα του Ισλάμ και κατακτούν Συρία, Παλαιστίνη, βόρεια Αφρική, ενώ ξεχύνονται Άβαροι και Σλάβοι από την Αδριατική ως το Αιγαίο.

Σχολιάστε »

Δεν υπάρχουν σχόλια.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: